8. KONSTELACE

10. srpna 2017 v 10:29


Vážený pane Lojkásku,
1) o působení pana Vojtěcha Jasného v partyzánské organizaci jsme nalezli pouze krátkou zmínku v knize Kulturní toulky Valašskem: "Jeho otec zahynul v Osvětimi a Vojtěch sám, jako dospívající mládenec okusil vzrušení z odbojové činnosti." (MIKULCOVÁ, Marie a Miroslav GRACLÍK. Kulturní toulky Valašskem. Frýdek-Místek: Alpress, 2001, s. 115.). A poté jeho osobní výpověď v rubrice "Čím je pro mne Valašsko" (Valašsko: vlastivědná revue. 2007/1, roč. 10, č. 18, s. 2. V příloze zasíláme sken tohoto článku.
2) O jeho zapojení do kolektivizace se nám bohužel nepodařilo najít žádné informace.
Snad jsme Vás alespoň trochu nasměřovali k dalšímu pátrání, doporučovali bychom Vám muzea a archivy, nejlepší zdrojem by ale samozřejmě byli pamětníci.
Hodně zdaru za vsetínskou knihovnu přeje
Jana Vaculíková


Na internetu jsem mezitím našel jiný literární zdroj: Vzpomínky na Vojtěcha Jasného - Jan Jasný, 2010 (30 Kč, 40 stran).

Zajedu si ho koupit do té Kelče na náměstí hned příští pondělí nebo úterý.

Pane Lojkásku,
tuto publikaci v knihovně máme, pročítala jsem si jí, týká se však stejnojmenné režisérova otce,
Vojtěcha Jasného st., který byl významnou osobností Kelečska a velkým vlastencem, jenž zahynul v koncentračním táboře. O Vojtěchu Jasném ml. zde není žádná zmínka.
Jana Vaculíková



Přes všechnu snahu tyto 2 zmíněné rukopisy už asi budou nedostupné - kdesi jsem kdysi četl, a pana Jasného opatrovatelka mi onehdy na zápraží jejich přerovského rodinného domku osobně potvrdila, že většinu režisérovy případné pozůstalosti už před roky kdosi na něm vymámil a posléze ukradl.
Kdo ví, třeba mi nastane příležitost a já se zeptám uvnitř budovy statku vnuka pana Slimáčka.

I přes takovéto překážky já nezoufám a spěji dál, tedy k onomu cíli, který jsem tu již slíbil a předpověděl splnit.
Pouze jen ještě jednou zmíním tamtoho z Kelče kamsi v 50. letech odstěhovaného největšího sedláka Brixe, neboť jeho příjmení je tak nečasté, že stojí za to užít ho k pokusu.

Dnes se nejčastěji vyskytuje na Šumpersku, od nuceného vystěhování jedněch z Kelče uplynulo necelých 70 let, což je období plodnosti a rozplemenění se již 3 generací případných potomků tamtoho odsunu.
Šumpersko bylo tenkrát od Kelče vzdáleno pouhé 3 okresy, tedy na vzdálenost, kterou bylo lze ujet na voze taženém koňským spřežením za pouhé 2 dny.
Nadto Šumpersko bylo tenkrát součástí území od 3 000 000 kusů Němců vylidněného pohraničí, takže místa tu k povinnému usídlení pouhé 1 rodiny bylo habaděj.

V obojím územním přesunu původního obyvatelstva však zdejší nositelé o/Občanských průkazů neshledávali i neshledávají genocidu.


A nyní již ke slíbenému pojednání, míním, že dramaturgické povahy.

Kdo zdejší svede číst, a žánrově rozeznávat, každý takový si možná již uvědomil, že kromě románu, který je celistvým postupným dějem navazujících na sebe dílčích dějových epizod, se setkává i s případnými stejně tlustými knihami povídek, tedy shlukem jednoznačně od sebe oddělených jinších dějů různé provenience, byť skládajících se rovněž z epizod.
Pak zde máme, známe, ještě jednu podobnost - román se začasté skládá z jednotlivých kapitol, které, až na výjimky, nejsou samostatnými povídkami.

Pak zde máme žánry zřetelně epizodní povahy, kterým chybí děj ve smyslu fabulační posloupnosti, zájem o posloupné vyprávění, mám na mysli deníkové zápisky nebo sbírky různých druhů glos.

Filmový scénář, pokud jej vůbec někdo ze čtoucích kdy viděl, všechno tohle připomíná: rozzáběrováním epizodičnost stavby, délkou román, popřípadě novelu.

Ale jsou ovšem na světě i jiné žánry nenarativní, nefabulované, přesto mimořádné literární hodnoty: kromě oněch zápisků i eseje, dlouhé třeba celých povídek.

Představme si tedy po tomto ilustrujícím úvodu scénář hraného filmu sestavený ze zápisků, bez celkového příběhu, neboť by se blížil eseji.

Přesto i při takovéto absenci příběhu je možné podotknout, že i tento způsob bezpříběhovosti lze dramaturgicky do celku budovat, stavět, i s jistým rozvíjejícím se napětím.

Připomenu tu pouze, že dosavadní moje jednotlivé kapitoly na téma Jasného filmu VŠICHNI DOBŘÍ RODÁCI jsou sestaveny z dílčích zápisků, dokonce různé provenience, podle toho, jak jsem je získával, jak ke mně docházely, popřípadě nalézaly, přičemž v dnešní poslední ukázce postačil k plnohodnotnému vyprávěcímu účelu, a postačil by i ve filmu, i pouhý statisticky bilanční obrázek.

Tož zatím tak…


.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama