17. KONSTELACE

22. srpna 2017 v 11:27


Přehraboval jsem zase včera internetem, abych, než odjedu na hřbitov za Očenášem, věděl o jeho živé podobě co nejvíc.
Po nějaké době surfování mi začalo běžet hlavou pomyšlení, nakolik je možné, a zrovna v den sovětské okupace, že o agentovi, kolektivizátorovi, který zmarnil nejeden lidský život, se lze dočíst tolik a samého ušlechtilého, zatímco to ostatní, a možná nejzásadnější o něm, zůstává zamlčeno, ano, v jakési aklamaci, a co navíc, shodě, dnešních už dalších kolaborantů a viníků.
V prostředí takového nezájmu je opravdu velmi obtížné se něco mravně objektivního dozvědět.

Takže nám vystupuje ve veřejném příběhu jako dobrotivý pán, dodnes po kostelích hraný skladatel, filantrop a koníčkář spousty prospěšně ušlechtilých oborů, takže na mukly, které mezitím ze svých bližních udělal, nezbylo ve wikipedii místo.


Kromě jiného byl prvním ředitelem gottwaldovského okresního archivu - včera jsem napsal prosbu, aby mi poslali jeho dobovou fotografii.
Takže jsem velmi zvědav, jestli mi, bez ohledu na zákon o ochraně osobních dat a údajů, vyhoví - zemřel v tomtéž okupantském roce 68., ještě před okupací, odhaduji, že, ve zlobě, v době natáčení filmu o něm, zasažen namísto kulky infarktem.
Tedy mrtev je už bez jednoho roku 50 let.
Půlstoletí.

Jasného film má možná pro budoucí čas zcela jinou hlavní postavu, nežli mi zdejší publicistika už 50 roků vnucuje.

(A mám konečně/!!!/ první jasnou otázku pro režiséra, až za ním pojedu do toho Přerova.)



Před 2 roky sehráli jednu Očenáškovu zpěvohru divadelní ochotníci ve vsi s památnou lípou nedaleko středočeského Berouna.
Ihned jsem jim adresoval prosbu, aby mi poslali text hry.

Z pouhého obrázku sloupku seznamu jednajících postav je zřejmé, v jakém společenském a majetkovém prostředí se hra odehrává, kromě kýčovitosti tedy neshledávám s náznakem jakéhokoli kolektivismu a marxistického komunistického bolševictví týchž 30. let.
Žádný socialistický realismus tedy.

Pouhých 10 roků nato je ovšem tělesně tentýž Otčenášek již zcela změněn v nadšeně aktivního člena KSČ.

Cosi tu kolem mne trvá.
Dokonce déle nežli 50 let.
Jak se odráží v samé Kelči v dnešním zcela planém současně aktuálním zájmu o jsoucí minulost, jak dosvědčují tyto 2 nejčerstvější dnešní ukázky:

Dobrý den.
Příjmení Frais se v Kelči vyskytovalo, ale jestli byl i malíř, to opravdu nevím.
V řeznictví jsou malby jiného malíře.
Přeji pěkný den.
Alžběta Pitrunová

Dobrý den,
bohužel nepatřím mezi generaci jež by byla kompentetní odpovídat na váš dotaz.
Níže je odpověď jednoho zkušeného rodáka.
S pratelskym pozdravem
Jura

Dobrý den !
Já si nemyslím, že malování obrazů v Jasného filmu má nějakou předlohu v kelečských reáliích. Nikdo takový nebyl. Spíše se stalo, že Vojtěch si uvědomil při zpracování scénáře, když pro postavu Fraise zvolil Josefa Hlinomaze, že by mohl využít koníčka tohoto herce pro oživení obrazové formy filmu a tak vytvořil Fraise naivistického malíře. S Klevarem to teprv nemá nic společného. Tolik podle mne.
Zdravím!
Ota




.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama