ZÁPISEK 6.

11. července 2017 v 10:24


Co se týče situačního plánu Těšína, našla jsem rok 1917 a 1913, v případě, že byste měl zájem, dejte vědět.

Dnes je zase úterý, zhruba po měsíci od tamtoho úvodního, obdržel jsem zprávu o možnosti dalšího malého možného kroku, po jehož zdroji vyrazím hned ve čtvrtek do Červenky, kde v budově bývalého nádraží sídlí jeden ze železničářských správních archivů.
No, a v něm, jak jsem se dozvěděl, si nafotografuji plány kolejiště českotěšínské nádražní stanice, jak s největší pravděpodobnosti vypadala situace jejích provozních dispozic, když 18. prosincového dne roku 1920 zde v poledne zastavil na pár minut pražský rychlík vezoucí Franze Kafku do Matliar.

Sama zpráva o existující archiválii není až tak bezvýznamná ve smyslu vyprávěcím, neboť již před dvěma týdny jsem tázal jednoho zdejšího železničního modeláře, jestli by uměl, pokud naleznu, podle dávného plánku vymodelovat tehdejší situaci kolejišť před budovou nádraží.
Tedy vytvořit ze zapomenuta dílčí související příběh rozvíjející původně nekonečně okrajovou zdánlivě nijak nerozvinutelnou dvouminutovou lokálku.

Pokud vztáhnu moje doposud řídké vyprávění k jedné z vlastností doposud nám známého okolního prostoru, nachází se v nekonečnosti jeho obdobné prostorové řídkosti tu a tam vesmírný objekt, který nazýváme černá díra, a o nichž vím pouze takové málo, že k vystavění příští analogie mi postačí.
Jeho základními vlastnostmi pro účel příští intelektuální vizualizace jsou vysoká hmotnost při nízkém objemu, takže pouhý krychlový centimetr zde váží miliardy tun, a gravitační síly, jež jsou v samotném objektu obsaženy, vtahují do nitra trychtýře černé díry všechno hmotné, jež se postupně ocitne v jejím okolí.

Podobně můj příběh, který původně začínal dvouminutově nepatrným dílčím bodem, do sebe mezitím vtáhnul pikolíka s táckem, klobásou a kajzerkou, příští plán kolejišť a z nich případně vzniklý železničářský model - ale těch situací s pikolíkem, a jiných podobně tehdejší českotěšínské zastavení zobrazujících, popřípadě jakkoli rekonstruujících, by mohlo být více, kdyby se nalezli, kteří by byli schopni použít jejich mobilů k natáčení, dokonce miliony mobilů.
Jenomže takový vesmír vyžaduje obrovskou vtahující gravitační energii součtu případných dílčích snah, která by do sebe mohla vcucnout i jiné rozvíjející zkušenosti, třeba jen tak namátkou podsunuji představu, že od Olomouce až po odbočku na Petrovice před Karvinou jel tenkrát Kafka po stejné trati, po níž o pár roků dříve jezdíval do Haliče voják Ludwig Wittgenstein, s nímž se spolu jako živí nepotkali, ve svých písemnostech se ani jedinkrát o sobě nezmínili, ačkoli měli několik společných přátel.
Nikoho proto nepřekvapí, že v Českém Těšíně samém se tenkrát podobně virtuálně setkal Franz Kafka s Petrem Bezručem, a dokonce, co možná udiví, ještě s jiným svým vrstevníkem, tedy s prevítem Jaroslavem Haškem, který pár roků předtím křižmo procházel od Haliče podchodem pod železniční tratí, po níž do Těšína za pár let přijížděl Franz Kafka.
Ti dva se z Prahy znali, byť nepatřili k týmž stolním společnostem - ale, jak je známo, setkali se už jednou obdobně blízce jako tady tenkrát v Českém Těšíně v jedné eseji ze 60. let, jež se mi válí někde na regálu vesmíru mé zanedbané knihovny v předsíni.

Mnohé jiné by bylo lze vvířit v představivost ohromujících spirálách do mého příběhu jednoho mimoděčného poledního pasažéra, když nejnejdolnější místa nejhloubějších jícnů niter kosmických černých děr, někdy se uvádí, jsou možnými body vzniků nových dílčích vesmírů, sděluji jen tak k ilustraci, povětšinou sám neobklopen ve svém liduprázdném okolí čímkoli, co by vlivem alespoň připomínalo dílčí soustředné individuální gravitační spirály.

Dobrý den,
jízdní řád z tohoto období bohužel nevlastním. Mám k dispozici pouze sken někde kdysi sehnaný z jízdního řádu vydaného v roce 1921, tzn. s platností patrně od června 1921. Nakolik ale platil již v zimě 1920/21, to lze těžko říct...

Touto zase nabídkou ze zprvu nedohlédnutelného vesmíru jsem se ocitnul při možnosti identifikovat indicie 2 možných dvouminutových zastavení při Kafkově návratu z Tatier do Prahy v srpnu následujícího roku, když tenkrát zastavovaly v Českém Těšíně denně už jen pouhé 2 takové rychlíky, oba však stejně se zařazenými spacími vozy, jak se uvádějí v kafkovské literatuře, aniž by navíc kterýsi jiný expres v pražském směru českotěšínským nádražím byť jen pouze projížděl…


.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama